Checklist website bouwen
Een fatsoenlijke webwinkel, zo vertelt onderzoeksbureau Gartner, voldoet aan vier voorwaarden. Check of u en uw websitebouwer goed werk hebben geleverd. Wie aan alle criteria voldoet, bedient zijn klanten optimaal.
1. Stimuleert uw winkel klanten?
- Is de reikwijdte van uw productenaanbod onmiddellijk zichtbaar op de homepage?
- Herbergt uw homepage verse en juiste informatie?
- Is uw productaanbod concurrerend met offline concurrenten?
- Zijn eventuele verkoopstunts of aanbiedingen zichtbaar op de homepage?
- Duurt het maximaal 8 seconden voordat u de homepage volledig op uw scherm hebt als u 'm oproept?
- Werken alle links (koppelingen) naar achterliggende pagina's?
- Kunnen klanten een privacy-reglement zien op de homepage?
- Is het logo, de kleurstelling en de paginapresentatie op elke pagina hetzelfde?
- Voor internationale klanten: is er een Engelse versie van uw site beschikbaar?
2. Assisteert u klanten bij hun keuze?
- Biedt u klanten gepersonaliseerde aanbiedingen?
- Is er een zoekmogelijkheid door uw webwinkel die op de homepage kan worden aangeroepen?
- Is de navigatie consequent doorgevoerd door de hele website?
- Is uw productaanbod afgestemd op eventuele lokale smaken en voorkeuren?
3. Is uw orderbehandeling op orde?
- Kunnen klanten binnen vier muiskliks een bestelling plaatsen?
- Kunnen klanten hun gegevens veilig bij u achterlaten opdat ze later gemakkelijker kunnen bestellen?
- Biedt u veilige betaalmethoden aan?
- Kunnen bezoekers kiezen uit tenminste drie betaalmethoden (en eventueel in verschillende valuta)?
4. Is uw klantenservice op orde?
- Beantwoordt u e-mail van klanten binnen twee uur?
- Zijn uw leveringen snel, betrouwbaar en accuraat?
- Kunnen gebruikers de status van hun bestelling in uw webwinkel nakijken?
- Staat uw telefoonnummer in de navigatiebalk?
- Vermeldt u uw leveringsbeloften en de daaraan verbonden kosten en houdt u zich daaraan?
Bron: Gartner-group, Corona de Wert.