Gebruik iDEAL stijgt explosief.
Amsterdam, 2 mei 2007. Het aantal online aankopen dat wordt betaald met iDEAL stijgt explosief. Waar in 2005 één procent van de internet aankopen met iDEAL werd betaald is dit percentage in 2006 gestegen naar vijftien procent. Dit blijkt uit onderzoek van Currence. Met deze groei verslaat iDEAL het aantal internetbetalingen met de creditcard. Het online gebruik van de creditcard daalde in 2006 van 19 procent naar 13 procent. De belangrijkste reden hiervoor is de veiligheidsperceptie. Door consumenten wordt iDEAL als veiliger ervaren dan het online betalen met creditcard. Zo ziet 73 procent van de internetkopers iDEAL als veilig tot zeer veilig. Online betalen met de creditcard wordt door slechts 32 procent van de internetkopers als veilig beschouwd.
Snelheid en gemak
Naast de veiligheid zijn snelheid en gemak eigenschappen van iDEAL die door consumenten als grote voordelen worden ervaren. Van de consumenten die iDEAL gebruiken beoordeelt 73 procent de snelheid met uitstekend of zeer goed. Dezelfde beoordeling wordt door 72 procent van deze groep aan het gemak van iDEAL toegekend.
Vertrouwd betalen
Met iDEAL betalen consumenten online direct via internetbankieren bij hun eigen bank. Consumenten ervaren dit als vertrouwd. Voor 26 procent van de consumenten die niet online winkelen vormt iDEAL dan ook een reden om in de toekomst wel een aankoop op de digitale snelweg te doen. Van de consumenten die wel al online kopen en het gebruik van iDEAL overwegen denkt 35 procent door iDEAL meer via internet te gaan aanschaffen.
Miljoenen transacties
Dat iDEAL ook in 2007 blijft groeien blijkt uit het feit dat in maart van dit jaar meer dan één miljoen iDEAL-transacties plaatsvonden, terwijl het betaalmiddel in de laatste helft van 2006 voor drie miljoen transacties werd gebruikt.
Direct bruikbaar
iDEAL werd in oktober 2005 geïntroduceerd en is eigendom van Currence, eigenaar van PIN, Chipknip, Acceptgiro en Incasso/Machtigen. Alle negen miljoen consumenten die toegang hebben tot internetbankieren bij de deelnemende banken kunnen direct gebruik maken van iDEAL.
Het onderzoek werd in opdracht van Currence door onderzoeksbureau Blauw Research uitgevoerd.
Persbericht van Currence.
|
|