Online winkelen steeds populairder
Vanuit de luie stoel op internet shoppen wint nog steeds aan populariteit: Nederlandse internetters gaven vorig jaar 28 procent meer uit in webwinkels dan in 2005. Dat blijkt uit een onderzoek van Blauw Research in samenwerking met brancheorganisatie Thuiswinkel.org.
Online winkelen steeds populairder
In totaal werd er 2,82 miljard euro bij webwinkels gespendeerd. In 2002 was dat 937 miljoen euro en acht jaar geleden ging het nog om enkele tientallen miljoenen euro’s. Volgens het onderzoek deden vorig jaar één miljoen mensen voor het eerst een aankoop op het internet, waardoor het totale aantal Nederlandse webwinkelaars op 6,4 miljoen uitkwam. Zij bestelden gemiddeld 2,4 keer iets online en gaven in 2006 gemiddeld 441 euro uit.
Reizen
Verreweg het meeste geld wordt besteed aan reizen: de online reisbranche zette vorig jaar 1,2 miljard euro om. Ook elektronica, verzekeringen en kleding zijn grote trekkers op het net en de online verkoop van speelgoed, dvd’s en kaartjes voor bijvoorbeeld concerten zit in de lift, aldus onderzoeker Frank Sibbel van Blauw Research.
‘Inmiddels heeft meer dan 50 procent van alle Nederlanders van 16 jaar en ouder wel eens een online bestelling gedaan,’ meent hij. ‘Een daling van de groei is nog niet in zicht.’ Ook gebruiken volgens Sibbel negen van de tien internetters het web om zich te oriënteren op aankopen, die ze vervolgens zowel online als in gewone winkels doen.
Vertrouwen
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, schat het aantal Nederlandse webwinkels inmiddels op meer dan tienduizend, in tegenstelling tot de schattingen van de Kamer van Koophandel (5.100) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (3.200). Volgens hem groeit het vertrouwen in online winkelen waardoor mensen steeds meer uitgeven op internet.
Bron: Elsevier.nl
| |