Treasury - optimaliseer uw kassstromen en beheers valutarisico's
Optimaliseer uw kasstromen
Een van uw doelstellingen in uw onderneming is natuurlijk de financiële hygiëne. U weet dat een gebrekkige persoonlijke hygiëne snel voor meerdere ongemakken voor u en uw omgeving kan leiden (en kan uitmonden in lijden). Centraal in de financiële hygiëne staat het credo CASH IS KING.De online betaalketen is behalve complex soms ook heel lang. Het geld moet via verschillende stappen van de consument naar u toe. Bij sommige betaalmethoden is uw geld vier weken onderweg voordat het op uw bankrekening staat. Heights heeft dit voor u in een eenvoudig schema gezet.
Treasury beoordelingscriteria
Hoeveel zekerheden vraagt de acquirer of collecterende Payment Service Provider (PSP) aan u? (ze willen uw geld van uw klant natuurlijk niet zomaar aan u betalen, u moet wel te vertrouwen zijn!)
Hoe vaak maakt de acquirer of collecterende PSP de bedragen over naar u?
Is dat dagelijks, twee keer in de week of maandelijks? Of alleen de oneven maanden die meer dan 30 dagen hebben. Vervolgens is de vraag: welk bedrag maakt hij op die datum over? Het saldo van het totaal van de verevende transacties van gisteren of eergisteren? En welke wisselkoers wordt daarbij gebruikt? In ieder geval is het effect op uw kasstroom groot. Lijkt ons vanzelfsprekend dat hier aandacht aan geschonken moet worden.
Moeilijke woorden allemaal? U heeft al moeite met het woord viaduct en kan net met één of twee vingers een tablet bedienen en kunt zich hier niets bij voorstellen?
Dat hebben ze het liefst. En toch zitten er belangrijke verschillen in de automatisering bij de Gateways, Acquirers en collecterende PSP's. Ook hun (zit u stevig? daar gaat-ie weer) sub-ecosystemen hangen van de ingehuurde dienstverleners aan elkaar. Zo hebben de meeste Acquirers en Issuers een externe partij (die u helemaal niet kent) die de transacties voor ze verwerkt. Deze transactiefabrieken (Acquiring of Issuing processor) hebben hun eigen openingstijden, en als ze in een ander (goedkoper) land liggen zijn ze alleen open als we hier in Nederland liggen te slapen.
De moraal van dit verhaal is dat hoe sneller een transactie door de keten wordt gefietst u des te sneller uw geld (van uw klant) binnen krijgt. Met snel bedoelen we dan ook: in één keer goed.
Beheers uw valutarisico's
Bij veel internationaal betalingsverkeer is dit een heel belangrijk punt. Laat u uw klanten in Groot-Brittannië, Zweden, Noorwegen, Zwitserland en Verenigde Staten (dus allemaal zonder euro) betalen in hun eigen, vertrouwde locale valuta? Welke wisselkoersen gaat u daarbij hanteren? Of eigenlijk: welke wisselkoersen hanteert de acquirer - die voor u werkt - daarbij?De acquirer noemt zijn oplossingen hiervoor vaak Dynamic Currency Conversion (DCC). Ook hier zijn er veel verschillen: bij sommige wordt de koers van de vorige dag gehanteerd, terwijl andere meerdere koersen gedurende de dag hanteren (dat is pas dynamisch). Er zijn ook mogelijkheden dat de afgegeven wisselkoers tot aan de verevening geldt (gegarandeerde koers voor een paar dagen).
Treasury voorbeeld case
Uw klanten rekenen in drie valuta's af: Euro's, Dollars en Britse Ponden. Uw acquirer gebruikt voor de omrekening van de Dollars en Britse Ponden de informatie van het bedrijf OANDA. Deze wisselkoers en een opslag van 5% wordt gebruikt om te berekenen met hoeveel euro's uw Merchant Account (=verzamelrekening bij de acquirer) wordt gecrediteerd. Uw Dollar en Britse Ponden omzet is dus net met 5% afgeroomd. Dat is bijna uw hele winstmarge? Jammer dan.
U kunt er ook voor kiezen om de Dollars niet om te wisselen maar op een Merchant Account in USD binnen te laten komen. Vervolgens kunt u de Dollars over laten maken naar uw dollarrekening bij uw huisbank. Dit heeft twee voordelen: u kunt uw leveranciers betalen in Dollars en de wisselkoersen en opslag zijn waarschijnlijk gunstiger bij uw huisbankier. Of deze optie interessant is, hangt ook af van de eventuele kosten die uw Acquirer of collecterende PSP in rekening brengt voor niet-Euro Merchant Accounts.
Heights Payments-consultantskunnen u bij het volgende helpen:
- Selecteren van de juiste acquirer of PSP voor uw onderneming. Eventueel in een RFI of RFP traject.
- Beoordelen van tarieven, wisselkoersen en de voorwaarden van uw huidige acquirerof (collecterende) Payment Service Provider (PSP).
- Onderhandelingen namens u met een acquirer/PSP over zekerheden.
- Doorlichten en reviewen van uw financiële logistieke keten.
- Onderzoeken of uw huidige acquirer/PSP aansluit op uw strategie, klanten en processen.
- Adviseren over welke valuta's u aan klanten als betaalmogelijkheid moet aanbieden.
- Adviseren over de valuta's waarin u uitbetaald wordt.