De World of Warcraft Platinum Visa creditcard was een baanbrekende co-branded creditcard, een samenwerking tussen World of Warcraft en de
issuer First Bankcard (First National Bank of Omaha), die op 8 mei 2007 werd gelanceerd. Het was de eerste creditcard in zijn soort binnen de game-scene. Hoewel de kaart niet langer wordt aangeboden, was het een interessant voorbeeld van hoe creditcardmaatschappijen zich richten op specifieke doelgroepen. De kaart is in 2019 stopgezet.
Voordelen voor gamers
Naast een 'coole' creditcard bood de World of Warcraft Platinum Visa creditcard ook financiële voordelen. Bij de eerste aankoop met de kaart konden gamers een maand gratis World of Warcraft spelen (ter waarde van $15). Na die eerste maand konden ze maandelijks gratis spelen als ze meer dan $1500 met de creditcard betaalden. Dit kwam neer op een klassieke loyalty-bonus van 1%. Bovendien waren er geen jaarlijkse kosten verbonden aan de kaart.
Designs
De WOW-creditcard werd in 13 verschillende ontwerpen uitgebracht. Het waren stuk voor stuk hele strakke ontwerpen. Je zou zeggen dat er toen genoeg keuze was. Er waren toch gebruikers indertijd die de ontwerpen niet denderend vonden. We weten niet waarom er indertijd niet voor een personalisatie was gekozen. In World of Warcraft maken de spelers een eigen personage aan, een zogenaamde avatar. Door gamers wordt deze avatar als een alter-ego gezien. Waarschijnlijk zou de mogelijkheid om de WoW-creditcard te personaliseren met hun eigen avatar de kaart beter gewaardeerd én gebruikt worden (
top-of-wallet).
Interessante doelgroep
Een WoW speler is meestal een man van 28 jaar oud die gemiddeld bijna 23 uur(!) per week online is. De helft van de WoW-spelers heeft een full-time baan. Dat de andere helft geen full-time baan is dan weer een drempel voor de acceptatie danwel de bepaling van de bestedingslimieten. Het grootste voordeel voor de issuer is de vermeende loyaliteit van de WoW-spelers. Ervan uitgaande dat ze ook loyaal aan de creditcard zullen zijn en hem overal gaan gebruiken.
Inkomsten voor de issuer?
Bij iedere balance transfer brengen ze een fee van 3% in rekening. De
APR varieert tussen de 14 en 18 procent. Voor de eerste zes maanden hanteert de issuer overigens een actietarief van 0%. Bij cash advances (geld uit de muur) wordt overigens een APR van 20% gehanteerd. Er wordt door de issuer pas echt verdiend als een gamer te laat is met betalen. De boeterente kan dan namelijk oplopen tot 27,24 procent. De fees voor overschrijding van het bestedingslimiet zijn 39 dollar en bij een te late betaling wordt 35 dollar in rekening gebracht.
Voor Amerikaanse begrippen is het overigens een karige creditcard. Amerikaanse consumentenorganisaties bevelen dan ook een cashback creditcard aan.
Training creditcards
Heights verzorgt een training die op alle aspecten van de acceptatie van creditcards ingaat. Met deze training krijgt u naast de theorie hoofdzakelijk praktische, direct toepasbare kennis overgedragen. U bent na deze training in staat om de creditcards op een veilige en verantwoorde manier in te zetten in uw bedrijf om uw conversie te verhogen en de kosten te verlagen. Meer informatie over de training creditcards.